Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Przedstawiam Wam kolejny sposób oczyszczania organizmu – detoks jaglany. Chociaż nie jest to typowy post, taki jak głodówka, czy dieta dr Dąbrowskiej, to jest warty uwagi ze względu na korzyści, jakie za sobą niesie. Czym zatem jest jaglany detoks? To okresowa zmiana sposobu odżywiania się, która, poprzez eliminację wielu produktów, odciąża układa detoksykacyjny i może być na przykład wprowadzeniem do typowego detoksu lub też kontynuacją zdrowej diety po przeprowadzonym poście. Jego autorem jest Marek Zaremba – dyplomowany dietoterapeuta, specjalista medycyny komórkowej, autor bloga www.gotujzdrowo.com.

Dlaczego kasza jaglana?

Przede wszystkim kasza jaglana ma właściwości zasadotwórcze, posiada witaminy z grupy B, lecytynę, substancje mineralne, wapń, fosfor i potas. Jest również bogatym źródłem żelaza i krzemu oraz nie zawiera glutenu. Dzięki tym właściwościom możemy spodziewać się po detoksie niesamowitych efektów.

Korzyści z Jaglanego Detoksu

Program Jaglany Detoks uwzględnia:

  •  redukcję spożycia pokarmów, które zużywają dużą ilość energii na procesy przemiany metabolicznej,
  • wprowadzenie równowagi kwasowo-zasadowej,
  •  wprowadzenie dwunastogodzinnej przerwy pomiędzy kolacją i śniadaniem, co wspomaga i usprawnia proces regeneracji oraz wydalania toksyn z organizmu,
  • regenerację i oczyszczenie wątroby poprzez wprowadzenie składników odżywczych usprawniających jej pracę,
  • usprawnienie procesów wydalania poprzez odpowiedni poziom produktów zawierających błonnik oraz napary ziołowe,
  • wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu,
  • budowanie świadomości codziennej profilaktyki zdrowia w oparciu o odżywianie, szczególnie nauka panowania nad przyzwyczajeniami, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie.
    To wszystko możemy uzyskać poprzez czasową rezygnację z potraw, które nie zawsze nam służą i zastąpieniem ich zdrową żywnością. Jest ogromna szansa na to, że kiedy tylko poczujemy się lepiej po jaglanym detoksie – rzadziej będziemy sięgać po niezdrowe przekąski.

Co jemy podczas detoksu?

  • owoce: prawie wszystkie owoce w całości, niesłodzone,
  • substytut nabiału: ryż (dziki, brązowy, czerwony, czarny), mleko migdałowe, jaglane lub ryżowe,
  • zboża bezglutenowe: kasza jaglana, komosa ryżowa, gryka, amarantus, ryż pełnoziarnisty,
  • białko zwierzęce: ryby, dziczyzna, kurczak, indyk,
  • białko roślinne: cieciorka, groszek, soczewica, rośliny strączkowe,
  • orzechy i nasiona: sezam, pestki dyni, słonecznika, migdały, orzechy laskowe, orzechy pekan, orzechy nerkowca, orzechy włoskie,
  • warzywa: świeże, surowe, duszone, pieczone, soki warzywne,
  • oleje i tłuszcze: wszystkie roślinne tłoczone na zimno,
  • napoje: woda filtrowana lub butelkowa, napary i herbatki,
  • do słodzenia: syrop z brązowego ryżu, syrop z agawy, syrop daktylowy, stewia, ksylitol, syrop klonowy, karob,
  • przyprawy i dodatki: sól morska lub himalajska, bazylia, cynamon, kminek, koper włoski, nasiona kolendry, szałwia, czosnek, imbir, oregano, pietruszka, lawenda, majeranek, suszony koperek, curry, rozmaryn, tymianek, kurkuma, cząber, bertram, galgant, kardamon, imbir, czarnuszka, pasta sezamowa (tahini), ocet balsamiczny i jabłkowy.

Czego zatem unikamy?

  • owoce i przetwory owocowe: truskawki, sok pomarańczowy, śliwki,
  • nabiał: jaja, mleko, sery, twaróg, śmietana, jogurt, masło, lody,
  • zboża: pszenica (w tym kuskus), jęczmień, orkisz modyfikowany, żyto, owies (w tym płatki owsiane),
  • białko zwierzęce: surowa ryba, wieprzowina, wołowina, cielęcina, kiełbasa, wędlina, parówki, skorupiaki,
  • białko roślinne: produkty sojowe, oliwa sojowa, tofu, mleko sojowe, jogurt sojowy,
  • orzechy i nasiona: orzeszki ziemne, masło orzechowe, pistacje, orzechy makadamii,
  • warzywa: ziemniaki, warzywa w postaci puree, surowa papryka,
  • oleje i tłuszcze: masło, margaryna, majonez, oleje rafinowane,
  • napoje: alkohol, kawa, napoje z kofeiną, słodkie napoje gazowane, napoje smakowe,
  • cukry: biały, brązowy, trzcinowy, syrop kukurydziany, melasa (oprócz karobu),
  • dodatki spożywcze: czekolada, ketchup, mieszanki przypraw, sos sojowy z dodatkiem pszenicy, sosy przemysłowo przetworzone.

Jaglany detoks

Detoks trwa 7 dni. Podczas detoksu jemy trzy posiłki – śniadanie, obiad, oraz kolację. Można je dowolnie skomponować, wykorzystując dozwolone składniki. Polecam bloga Marka Zaremby, gdzie możecie znaleźć wiele ciekawych przepisów, warto również sięgnąć do jego dwóch książek poświęconych tej tematyce: Jaglany detoks i Jaglany detoks…kolejny krok. Gorąco polecam, sama korzystam nie tylko w okresie detoksu, ale i w codziennej diecie. Nigdy bym nie pomyślała, że można w tak ciekawy i smaczny sposób łączyć ze sobą różne przyprawy.

Dodatkowe wskazówki podczas detoksu:

  • podczas komponowania posiłków warto pamiętać, aby trzymać się zasad diety rozdzielnej, a więc łączyć warzywa z białkiem oraz warzywa z węglowodanami, a unikać połączeń białka z węglowodanami,
  • dla wzmocnienia efektu dobrze jest włączyć aktywność fizyczną,
  • oczywiście dużo pijemy – wody i herbatek ziołowych,
  • nie popijamy jednak posiłków, a nawadniamy organizm 30 minut przed lub 40 minut po jedzeniu.

Przeciwwskazania do detoksu

Konsultację przed wprowadzeniem detoksu z dietoterapeutą lub lekarzem prowadzącym powinny odbyć osoby chorujące na cukrzycę insulinozależną oraz przyjmujące specjalne leki zapobiegające powstawaniu zakrzepów, antyarytmiczne lub przeciwdrgawkowe. Inne osoby, które chorują przewlekle lub z różnych powodów są pod stałą kontrolą lekarza – mogą, zanim przystąpią do detoksu, skontaktować się z autorem drogą mailową, kontakt można znaleźć na blogu www.gotujzdrowo.com.

Ja wkrótce zaczynam swój Jaglany detoks. Ktoś dołączy?

Zobacz też:

Głodówka, czyli oczyszczamy organizm w 1 dzień!

Jak skutecznie oczyścić organizm na wiosnę?

7 polskich superfoods, które dadzą ci zdrowie, energię i kopa do działania

Źródła: www.gotujzdrowo.com. , Marek Zaremba „Jaglany detoks”, „Jaglany detoks…kolejny krok”.