Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Lipiec jest miesiącem ogromnego dobrodziejstwa natury, zarówno w kwestii owoców, jak i warzyw. Z przyjemnością spoglądamy na błyszczące się w letnim słońcu pomidory, ogórki, wiśnie i maliny w przydomowych ogrodach, czy też wielokolorowe, przeładowane wprost naturalnymi smakołykami targowe stragany. Co jeść w lipcu? Na co trwa sezon i dlaczego warto jeść sezonowe owoce i warzywa?

Dlaczego warto jeść sezonowe owoce i warzywa?

Spożywanie sezonowych, naszych rodzimych warzyw i owoców niesie za sobą wiele zalet:

  1. Występują w naszej strefie klimatycznej, dlatego są nie tylko świeże, tanie i ogólnodostępnenasz organizm łatwiej i szybciej je trawi.
  2.  W sezonie warzywa i owoce posiadają najwięcej drogocennych dla zdrowia składników odżywczych i o wiele lepszy smak.
  3. Nie poddaje się ich różnorakim procesom chemicznym (podmrażanie, woskowanie, kąpanie w specjalnych roztworach), by wyglądały apetycznie.
  4. Wybieranie sezonowych warzyw i owoców powoduje, że nasza dieta nie jest uboga i monotonna, ale urozmaicona i smaczna.

Co jeść w lipcu? Czyli sezonowe owoce i warzywa na talerz!

1. Cukinia

Cukinia jest idealnym warzywem dla osób na diecie odchudzającej – jest nie tylko niskokaloryczna i łatwostrawna – zawiera w sobie również mnóstwo witamin (wit. A, C, wit. z grupy B) oraz minerałów (fosfor, wapń, żelazo, sód, potas, jod). Ponadto cukinia działa alkalizująco – zapobiega zakwaszeniu organizmu.

2. Pomidor

O zaletach spożywania pomidorów wie chyba każdy! Są one nie tylko pyszne i niskokaloryczne. Pomidory to dosłownie bomba witaminowa! Zawierają mnóstwo wit. C, E, beta-karotenu, witaminy z grupy B, wit. PP i K. Ponadto warzywa te są skarbnicą potasu, a także wapnia, magnezu, żelaza, manganu i kobaltu. Za ich czerwony kolor odpowiada naturalny barwnik – likopen, który jest też silnym antyoksydantem, zapobiegającym m.in. zawałom serca i miażdżycy.

3. Papryka

Papryka to kolejne warzywo zawierające w sobie moc składników odżywczych, a jednocześnie niewiele kalorii (31 kcal/100 g). Papryka jest wspaniałym źródłem kwasu foliowego, witamin z grupy B, wit. A, C, E i K oraz potasu, magnezu, fosforu i manganu.
Jak złagodzić ostry smak po zjedzeniu papryki? Wystarczy wypłukać usta olejem roślinnym lub wypić szklankę tłustego mleka.

4. Maliny

Maliny posiadają ogrom właściwości prozdrowotnych – są skuteczne przy przeziębieniach, działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i uspokajająco oraz wspaniale rozgrzewają organizm. Są bogatym źródłem wit. C, E i B oraz mikroelementów – potasu, żelaza, magnezu i wapnia. Ponadto maliny zawierają w sobie cenne dla zdrowia garbniki i flawonoidy.

5. Jagody

Jagody, inaczej czarne borówki to skarbnica witamin A, B1, B2, PP i C, a także flawonoidów, garbników, błonnika, kwasu foliowego oraz minerałów – m.in. cynku, żelaza, wapnia i potasu. Jagody rewelacyjnie wpływają na narząd wzroku.
Jagody – poznaj ich 5 wspaniałych właściwości

6. Wiśnie

Wiśnie nazywane są owocami „pierwotnymi”, gdyż praktycznie nie zmieniła się przez ponad 2300 lat hodowli. Te piękne, acz kwaskowate owoce zawierają w sobie ogromne ilości wit. C, a także garbniki, pektyny i linozyt. Wiśnie obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, a dzięki obecności kumaryn – owoce obniżają krzepliwość krwi, a także hamują rozwój wszystkich bakterii, wirusów oraz grzybów.

 

Zobacz też:

7 powodów, dla których warto jeść botwinę

Czy warto jeść kurki?

Źródła: wiedza własna, portal.abczdrowie.pl, odzywianie.info.pl.