Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Wielu z nas cierpi na wszelkiego rodzaju alergie, zwane też nietolerancjami pokarmowymi – powszechna wręcz nietolerancja laktozy i trochę mniej znana, aczkolwiek ostatnio „modna” – nietolerancja glutenu. Na czym ona polega? Czy gluten może nam zaszkodzić? Poznaj objawy alergii i sprawdź, czy cierpisz na nietolerancję glutenu.

Nietolerancja glutenu – objawy

Objawy celiakii, czyli nietolerancji glutenu są bardzo różne – czasem odczuwalne są krótko, czasem zaś męczą nas przez długi czas. Charakterystyczne objawy nietolerancji glutenu to:

  • problemy żołądkowo-jelitowe – są to najczęściej bóle i skurcze brzucha, mdłości, wymioty, wzdęcia, gazy, zaparcia i biegunka, zespół drażliwego jelita,
  • bóle głowy, a nawet migreny,
  • spadek wagi – u dzieci może dojść do zaburzeń rozwoju – zahamowania wzrostu i dojrzewania płciowego,
  • spadek energii i przewlekłe zmęczenie,
  • zmiany nastroju, a nawet depresja,
  • bezpłodność,
  • trudności z koncentracją i w zapamiętywaniu,
  • bóle mięśni i stawów, mrowienie w nogach i rękach,
  • zapalenie skóry, egzema, różyczka, wszelakie wysypki,
  • anemia, niedobory pokarmowe,
  • prawdopodobnie zwiększone ryzyko zachorowania na Alzheimera, demencję lub schizofrenię,
  • zwiększone ryzyko zachorowania na choroby autoimmunologiczne – np. Hashimoto, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, łuszczyca, stwardnienie rozsiane,
  • fibromialgia – zespół chorobowy, którego głównym objawem jest wszechobecny ból, przewlekłe zmęczenie i brak odpoczynku nawet podczas snu.

Nietolerancja glutenu – jak sobie z nią radzić?

  1. Pierwsze, co musisz zrobić – to spisać listę wszystkich swoich objawów, zaznaczając przy tym, które występują krótko, a które przewlekle.
  2. Następnie przejdź na dietę bezglutenową i wytrzymaj z nią przez 60 dni (3 miesiące). Jeśli obawiasz się, że nie wytrzymasz – to może być wskazówka, iż jesteś uczulony/a na gluten. Podobno jesteśmy uzależnieni od rzeczy, na które jesteśmy uczuleni. Wyeliminuj w tym czasie: pszenicę, żyto, jęczmień, orkisz, kamut, owies i pszenżyto.

Nietolerancja glutenu – co możesz jeść:

  • ryż,
  • kukurydza,
  • soja,
  • proso,
  • gryka,
  • ziemniaki,
  • tapioka,
  • fasola,
  • groch,
  • amarantus (inaczej szarłat),
  • quinoa (komosa ryżowa),
  • chleb świetojański,
  • mąka orzechowa,
  • maniok,
  • sorgo,
  • słodkie ziemniaki.

Nietolerancja glutenu – czy jesteś uczulony/a?

Po 3 miesiącach zajrzyj do swoich notatek i zorientuj się, które objawy ustąpiły. Jeśli większość z nich – z pewnością cierpisz na nietolerancję glutenu. Najlepiej jednak skonsultuj swoje wątpliwości z lekarzem.

Zobacz też:

Sprawdź, czy cierpisz na nietolerancję laktozy

Czego jeszcze nie wiesz o ziemniakach?

Źródła: wiedza własna, Domowy poradnik zdrowia, zdrowie.radiozet.pl, tarczycahahimoto.pl, medonet.pl.