Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Lato się zaczęło, pogoda może nie rozpieszcza, ale matka natura owszem – pojawiły się pierwsze ogórki gruntowe, a więc czas zrobić ogórki małosolne! Dlaczego warto je jeść? Jakie ogórki wybrać? Jak zrobić ogórki małosolne? Zapraszam do artykułu.

Ogórki małosolne – dlaczego warto je jeść?

Czym są ogórki małosolne? To tak naprawdę ogórki kiszone, ale kwaszone są przez o wiele krótszy czas. Nie wiem jak wy, drodzy czytelnicy, ale ja sięgam po nie już na drugi dzień od przygotowania. Mają bowiem bardziej delikatny smak i pachną przecudownie. Ogórki małosolne są niesamowicie łatwe i szybkie do przygotowania, a przy tym chrupkie, soczyste, lekko słone i aromatyczne – po prostu niebo w gębie. Są wspaniałym dodatkiem do kanapek, sałatki lub same – jako przekąska do pochrupania.
Dlaczego warto jeść ogórki małosolne:

  • ogórki kupowane w sezonie są nie tylko najtańsze, ale również w tym okresie są one najbardziej wartościowe,
  • idealne na upalne dni,
  • niskokaloryczne, więc mogą je jeść zwłaszcza osoby na diecie odchudzającej,
  • zdrowsze niż świeże, gdyż zawierają więcej wit. C, która powstaje w procesie kiszenia,
  • łatwiej strawne niż zielone,
  • w przeciwieństwie do zielonych, świeżych ogórków – można je łączyć z pomidorem, ponieważ w procesie kiszenia rozkładowi ulega askorbinaza odpowiedzialna za utlenianie wit. C z pomidorów w przypadku połączeniu obu świeżych warzyw.

Jakie ogórki wybrać?

Na ogórki małosolne najlepiej wybrać te o długości nie większej niż 10 cm. Warzywa nie powinny być zbyt grube, ponieważ takie mogą tworzyć w swoim wnętrzu komory powietrzne i zbierać całą zalewę. Do kiszenia polecane są zazwyczaj odmiany średnio- lub grubobrodawkowe (np. odmiany Aphina F1 lub Delpina F1). Zwróćmy też uwagę, by ogórki były twarde (jędrne) i świeże. Jeśli posiadamy lekko „sflaczałe” – należy wrzucić je na całą noc do zimnej wody, by odzyskały wigor.

Jak zrobić ogórki małosolne? – PRZEPIS

Poznajcie najprostszy przepis.
Składniki:

  • 3 kg ogórków,
  • przegotowana woda,
  • sól,
  • 3 gałązki kopru,
  • 1 główka czosnku (można dodać trochę mniej).

Potrzebny będzie również gliniany gar lub słoik o większej pojemności (by pomieścił 3 kg warzyw).
Sposób przygotowania:

  1. Zagotować 2 litry wody i całkowicie wystudzić.
  2. Ogórki dokładnie wyszorować.
  3. Czosnek obrać i przekroić każdy ząbek na pół.
  4. Ogórki układać w garnku lub słoju warstwowo – na każdą warstwę położyć ząbek czosnku i gałązkę kopru.
  5. Zagotować kolejne 2 litry wody i wymieszać z wystudzoną wodą. Dodać 3 łyżki stołowe soli i dokładnie wymieszać.
  6. Ciepłą wodą zalać ogórki tak, by wszystkie znalazły się pod wodą (inaczej spleśnieją). Całość docisnąć talerzem (na wierzch można położyć umyty wcześniej kamień).
  7. Odczekać 3-4 dni (ja podjadam małosolne o wiele wcześniej).

Smacznego!

PAMIETAJMY O PROPORCJACH: 2 łyżki soli – 1 l gorącej wody – 1l zimnej wody.
Jeśli nie zjemy wszystkich ogórków małosolnych – po kilkunastu dniach powstaną ogórki kiszone, które również są bardzo zdrowe, jeśli nie zdrowsze (przeczytaj: Kiszonki – dla zdrowia i smukłej sylwetki).

Zobacz też:

Syrop z lipy – dlaczego warto go stosować?

6 wspaniałych właściwości soku z bzu

8 naturalnych sposobów na ukąszenia i ugryzienia

Źródła: wiedza własny, przepis autorski mamy Marioli, wiecejnizzdroweodzywianie.pl, healthkitchen.blox.pl.