Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Wielkimi krokami zbliżają się do Polski tropikalne upały. Spodziewamy się temperatur sporo przekraczających 30 stopni Celsjusza. W takich dniach uważajmy na siebie podwójnie. Jak sprawdzić, czy nasz organizm nie jest odwodniony? Jak prawidłowo się nawadniać? Poznajcie kilka prostych porad.

Odwodnienie – czym jest? Jak się objawia?

Odwodnienie jest poważnym stanem organizmu, który stanowi zagrożenie życia szczególnie dla osób starszych i dzieci. Zazwyczaj stan ten kojarzymy z upałami, choć nie jest to do końca prawdą. Odwodnić się możemy także zimą i w wyniku różnych chorób.

Odwodnienie to stan chorobowy, wynikający z utraty wody i elektrolitów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Skutkiem odwodnienia jest zaburzenie równowagi wodno-elektrolitowej.
Wyróżniamy 3 rodzaje odwodnienia:

  • hipertoniczne – z organizmu ubywa więcej wody aniżeli elektrolitów,
  • hipotoniczne – z organizmu ubywa więcej elektrolitów niż wody,
  • izotoniczne – z organizmu ubywa tyle samo wody, co elektrolitów.

Przyczyny odwodnienia

Przyczyną odwodnienia jest nie tylko upał (wówczas nasz organizm traci najwięcej wody – nawet 10 l wody). Jego podłożem może to być również:

  • biegunka,
  • wymioty,
  • gorączka,
  • choroby nerek (np. moczówka prosta, cukromocz, niewydolność nerek),
  • choroba Parkinsona.

Jak sprawdzić, czy nasz organizm jest odwodniony? – objawy

Objawy odwodnienia:

  • wzmożone pragnienie,
  • utrata masy ciała,
  • suchość w ustach,
  • wzdęty brzuch,
  • osłabiony apetyt,
  • senność,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • nudności,
  • tachykardia,
  • wysuszone śluzówki jamy ustnej i języka,
  • suchy język,
  • utrudniona mowa,
  • sucha cera,
  • zapadnięte oczy,
  • sporadyczne oddawanie moczu (zazwyczaj jest on ciemnej barwy).

W skrajnych przypadkach dochodzi do:

  • spadku ciśnienia krwi,
  • delirium,
  • drgawek,
  • utraty przytomności,
  • a nawet do śmierci!

Konsekwencje zdrowotne odwodnienia:

  • bolesne zaparcia,
  • ciągłe zmęczenie,
  • problemy ze wzrokiem,
  • senność,
  • wysokie ciśnienie,
  • zaburzenia pracy nerek,
  • problemy z układem krążenia,
  • w skrajnych przypadkach zawał lub śmierć.

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

  1. Zatrzymanie „uciekania” wody z organizmu (np. zahamowanie biegunki, umieszczenie chorego w cieniu, podawanie płynów i minerałów).
  2. Odpowiednia ilość płynów (wg zaleceń Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Żywności z 2010 r.) to 2 l dla kobiet i 2,5- 3 l dla mężczyzn. W czasie upałów zapotrzebowanie na płyny wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Zalecane jest zwiększenie spożywania płynów o ok. 1 l dziennie.
  3. Podczas upałów należy zwiększać nie tylko ilość spożywanych płynów, ale także minerałów – zwłaszcza sodu i potasu. Pamiętajmy, że płyny to nie tylko woda, ale również herbata, soki i zupy, a także owoce (zwłaszcza arbuzy, melony, winogrona, pomarańcze) oraz warzywa (ogórki i pomidory).
  4.  Podawanie wody do picia.
  5. Stosowanie doustnej terapii nawadniającej.
  6. Picie chudego mleka.
  7.  Podawanie roztworów nawadniających (woda, glukoza, chlorek sodu).
  8. Spożywanie płynnych pokarmów oraz małych, słonych przekąsek (paluszki, krakersy, precelki) – by uzupełnić niedobory sodu we krwi.

Przy nagłych, niepokojących przypadkach odwodnienia należy bezzwłocznie skontaktować się lekarzem! Nadchodzą upały – dbajmy o siebie!

 

Zobacz też:

8 powodów, dla których warto pić wodę

8 naturalnych sposobów na oparzenia słoneczne

Źródła: wiedza własna, poradnikzdrowie.pl, bonavita.pl, zdrowie.gazeta.pl.