Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Temperatury przekraczające 30 stopni Celsjusza nie są naturalne dla Polski, nie są naturalne dla naszej strefy umiarkowanej, wreszcie – tak wysokie temperatury nie są naturalne dla naszych organizmów, przywykłych do ciepłych, lecz nie upalnych miesięcy letnich. Pamiętajmy, że wysokie temperatury potrafią być tak samo niebezpieczne, jak silne mrozy – zwłaszcza dla dzieci i osób starszych, powodują bowiem przegrzanie organizmu. Jeśli podczas upalnych letnich dni czujesz się nieswojo, brak ci sił, nie masz na nic ochoty – być może twój organizm jest po prostu przegrzany. Sprawdź, jak zapobiegać niebezpiecznemu wyczerpaniu organizmu z powodu upałów.

Przegrzanie organizmu – czym jest?

Przegrzanie organizmu nazywane jest hipertermią. To stan, w którym nasze ciało nie jest w stanie samodzielnie regulować swojej temperatury. Dzieje się tak głównie z przyczyn zewnętrznych (upały). Wówczas nasza naturalna termoregulacja zostaje zaburzona i temperatura ciała niebezpiecznie wzrasta.

Objawy przegrzania organizmu:

1. Skurcze mięśni

Ze względu na dużą utratę płynów i minerałów w organizmie poprzez parowanie i pocenie może dojść do odwodnienia i zaburzeń elektrolitowych, skutkiem czego są bolesne skurcze niektórych mięśni (zwłaszcza mięśni brzucha, ud lub mięśni pośladkowych).

2. Wyczerpanie cieplne

Drugim sygnałem przegrzania organizmu jest wyczerpanie cieplne, które objawia się wysoką temperaturą ciała (powyżej 38,8 stopni Celsjusza), bólem głowy, osłabieniem, obfitym poceniem się, nudnościami oraz wilgotną, lepką skórą.

3. Udar cieplny

Udar cieplny związany jest z ekstremalnym wysiłkiem fizycznym, odwodnieniem lub z osłabioną możliwością utrzymania optymalnej temp. ciała (np. zbyt długie przebywanie na słońcu). Udar objawia się wysoką gorączką (powyżej 40 stopni Celsjusza), bólami głowy, nudnościami, wymiotami, biegunką, przyspieszonym tętnem i dezorientacją. Jest to skrajny przypadek wyczerpania spowodowanego upałem, w razie którego konieczna jest natychmiastowa interwencja lekarska.

Sprawdź, jak zapobiegać niebezpiecznemu wyczerpaniu organizmu z powodu upałów – 8 skutecznych sposobów na przegrzanie organizmu:

1. Pij dużo wody

Wypijaj szklankę wody przed wyjściem z domu. Zwróć uwagę, by była to woda mineralna, a nie źródlana, gdyż przy zwiększonym spożyciu wody źródlanej – wypłukuje ona minerały z organizmu.

Sprawdź też: Dlaczego warto pić wodę?

2. Nie czekaj na pragnienie!

Czekanie na pragnienie jest zdaniem lekarzy igraniem z ogniem, zwłaszcza podczas upałów. Należy pić wodę o wiele przed uczuciem pragnienia, zwłaszcza przed i po wysiłku fizycznym. Jeśli przebywamy na słońcu, należy pić wodę mineralną co 15-20 minut.

3. Ważmy się

Dla wielu z nas jest to nieprzyjemna czynność. Jednak podczas tropikalnych upałów chodzi po prostu o nasze zdrowie. Ważmy się szczególnie przed i po uprawianiu sportów. Negatywna różnica w wadze świadczy o odwodnieniu, które potrafi być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Sprawdź, czy twój organizm jest odwodniony!

4. Pijmy wodę chłodną – nigdy nie zimną!

Dlaczego? Zimna woda jest wolniej rozprowadzana po naszym organizmie – tym samym wolniej zaspokajamy pragnienie i wolniej regulujemy ciepłotę naszego ciała. Po prostu nie możemy się nią „nasycić”.

5. Przerwa!

Podczas tropikalnych upałów przerwa jest wprost niezbędna! Szczególnie, jeśli pracujemy w intensywnym słońcu – należy robić częste przerwy w chłodnym miejscu, a najlepiej – popijając chłodną wodę lub napoje izotoniczne.

6. Cień

Nie ma co zgrywać bohatera. Podczas upałów warto schować się w cieniu. Przyniesie pożądaną ulgę.

7. Połóż się!

Jeśli jest ci słabo, gorąco, brak powietrza – po prostu połóż się z nogami do góry – od razu zrobi ci się lepiej.

8. Używaj lodu z umiarem!

Wczesne objawy przegrzania organizmu można złagodzić poprzez przyłożenie lodu. Jednakże gwałtowne ochłodzenie może pogorszyć stan zdrowia, a nawet doprowadzić do szoku.

Tropikalne upały są ogromnym sprawdzianem dla naszych organizmów. Obserwujmy w ich czasie nasze ciała, zachowanie i zachowanie naszych bliskich. Szybka reakcja może bowiem zadecydować nawet o naszym życiu.

Zobacz też:

Jak radzić sobie z zatrzymywaniem płynów w organizmie?

Jak radzić sobie z przewlekłym zmęczeniem?

Źródła: Domowy poradnik zdrowia (J.H. Renner), wiedza własna.