Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Każdego z nas czasem doświadcza ta, jakże nieprzyjemna dolegliwość – zatrzymywanie płynów w organizmie. Różne są jej przyczyny – dłuższy czas siedzenia, brak aktywności, skręcenia, uderzenia, bardzo słony posiłek lub – w przypadku kobiet – okres lub dni go poprzedzające. Zatrzymywanie płynów w organizmie może mieć wiele przyczyn, ale tak, czy inaczej – jest to bardzo doskwierający, okropny wręcz stan.

Przyczyny zatrzymywania płynów w organizmie

Jednymi z najpopularniejszych przyczyn zatrzymania płynów organizmie są estrogeny (wspomniane już wcześniej problemy kobiece), poza tym sól, odwodnienie i mała ilość ruchu. Jak radzić sobie z zatrzymywaniem płynów w organizmie? Jak zapobiegać temu stanowi? Poznajcie kilka prostych porad.

Zatrzymywanie płynów w organizmie – poznaj 10 prostych porad

1. Wbrew pozorom – nawadnianie!

Jeśli płyny zatrzymują się w organizmie – absolutnie nie bój się picia wody! Wbrew pozorom – nawadnianie ma ogromne znaczenie. Nie pij napojów gazowanych i soków – postaw na zwykłą wodę! Picie większej ilości wody wspomaga pozbywanie się jej nadmiaru w organizmie. Jeśli pijemy jej za mało – nasze ciało stara się zachować jakąś jej ilość na „gorsze czasy”, co może być też powodem jej zatrzymywania się w organizmie.
Więcej o zaletach picia wody –

2. Okłady z lodu

Okłady z lodu skutecznie zmniejszą opuchliznę. Można włożyć kostki lodu do foliowego woreczka lub użyć w tym celu mrożonek.

3. Suche okłady

Na opuchnięte miejsca można również przykładać suche okłady, gdyż te mogą być szorstkie dla skóry. Między opuchliznę a worek z lodem wkładamy np. serwetkę, ściereczkę, papierowy ręcznik lub bawełnianą koszulkę.

4. Dbaj o nogi!

Jeśli twoja praca polega na całodziennym staniu lub siedzeniu – nogi boleśnie to odczuwają i jest to zazwyczaj przyczyną opuchnięć, dlatego też zwróćmy uwagę na to, czy nie nosimy zbyt obcisłych spodni, skarpetek, pończoch? Niekiedy mała zmiana może przynieść duży efekt i pożądaną ulgę.

5. Chodzić!

Tak, właśnie z wykrzyknikiem, ponieważ umiarkowany ruch (oczywiście bez przesady!) pomaga na opuchlizny. Jeśli pracujesz przy biurku – rób sobie częste, ale krótkie przerwy, by trochę rozchodzić nogi i poprawić krążenie.

6. Rób przerwy!

Powtarzające się ruchy są jednym z powodów puchnięcia rąk i nadgarstków, dlatego też róbmy przerwy w zajęciach.

7. Nie zakładaj nogi na nogę

Nie zakładaj nogi na nogę. Dlaczego? Ponieważ ogranicza to przepływ krwi w żyłach ud i może zwiększać opuchliznę zarówno w podudziach, jak i w łydkach.

8. Masuj

Masowanie opuchniętych miejsc nie tylko przyniesie ulgę, ale również poprawi krążenie.

9. Nie kupuj lekarstw bez recepty

Wielu z nas, zamiast iść do lekarza – wybierze reklamę telewizyjną i odwiedzi aptekę w celu zakupienia „zbawiennego” środka. Nie leczmy się sami, jeśli nie wiemy, co nam dolega, gdyż możemy sobie zaszkodzić!

10. Obcisłe ubrania

Obcisłe ubrania, choć wyglądają atrakcyjnie, często niestety szkodzą, ponieważ wywierają duży nacisk na nasze ciało, a ten ogranicza przepływ płynów i wywołuje obrzęk.

Zobacz też:

4 naturalne sposoby na nerwy i stres

7 naturalnych sposobów na bóle głowy

8 naturalnych sposobów na zaparcia

Źródła: wiedza własna, Domowy poradnik zdrowia, red. John H. Renner.